どっちの言い分もわかる

少し前に出回ったKhan Academyの創立者、 Salman Khanによる記事に対して
Gifted Identity Projectという機関が発表した声明に目がとまったので、
ここで両方の記事のリンクを記録しておきたいと思います。

まず、こちらがSalman Khanによる記事です。




そしてこちらがその記事に対するGifted Identity Projectの反応であります。




Well intended headlines sometimes harm... Recently, an article was
widely distributed by the Khan Academy, highlighting the positive
impact that a growth mindset has on learning. While there can be little
doubt that possessing a growth mindset makes a difference in a student’s
motivation and learning, like many articles about the subject of mindset,
this one also contained wording that over- generalized and extrapolated
on the growth mindset study. Sadly, the common belief of this mis-information
has had a negative impact on the gifted population. The headline, article,
and accompanying short video support a cultural belief that:

1) everybody is born with identical intellectual potential, and that you
  “get smart” by what you learn, thereby equating intelligence with
  knowledge and skill and

2) telling a child they are intelligent is harmful.

Confusing intelligence with knowledge or achievement is to deny what
giftedness really is. Giftedness permeates every aspect of an individual’s
being. Being gifted is innate and as such, is a part of who a person is,
not what a person does or achieves. In fact, many gifted individuals go
through life unidentified because their giftedness is not exhibited according
to society’s perception of what it should look like. Further, because of the
intensity of that internal experience, gifted individuals often feel different
than others from a very early age. Without an explanation as to why they
feel different, many gifted people grow up thinking that there is something
wrong with them. Psychologists that work with this population usually
encourage parents to have a conversation with their children about their
giftedness so that they can grow up with a healthy self- identity. When
we tell natural athletes that they are good at sports, they try harder. When
we tell musicians they are good, they work harder. It is similarly o.k. to tell
your gifted child that they indeed have a brain that works differently than
others, but even though they are intelligent, learning to work hard will help
them to have a fulfilling life.

ONWARD !!!

If you agree, please share. As a community we need to speak out.



の原理も理解出来るし、”学習”に関しては効果的なコンセプトだと思うのですが、
でも逆に「誰しもが生まれた時は平等の「知的ポテンシャル」と言うものを持
っていて、誰でも学習や勉強をすれさえすれば”賢くなる”、いう概念を強調し過
ぎてしまうと、(一般層にとってはベネフィットとなるとは思いますが)もしか
したらある一定のギフテッドの層の子達にとっては、自らの特性が認められない
(又は否定された)かのように受け取り、精神的にネガティブな影響を与えて
しまう恐れがあるかもしれませんね。


Gifted Identity Projectの文章の中の、緑色の文章は私が特に個人的に賛同
する部分で、これまでまわりに数多くの「人並み外れた頭脳や才能の持ち主」
実際目撃して来た私としては、根性(grit)やマインドセット、練習/学習時間と
いった要因だけでは簡単に説明しきれない、何やらミステリアスな”その他の要因”
の存在を疑わずにいられず、”everybody is born with identical intellectual
potential,”という見方に同意できなんですよねぇ。


私はあーちゃんにも、本人が周りと比較し自分の特性に気がつき始めた頃から
あえてギフテッドという言葉や実際のIQ数値などを持ち出す事なく本人の”脳の
特性”を説明していますし、実際、あーちゃん自身も日常生活や学校生活の中で
「自分の脳は一般よりも学習に関して効果的に作動(機能)する」というのを
強く実感しているようで、それに、最近ちまたで崇められている、根性やら根気、
努力、姿勢や態度、(マインドセット)学習に費やす時間や技巧などの要素が
プラスされ、まさに「鬼に金棒」的な実績やアチーブメントも達する事ができる
という事を認識しているようです。


だからどちらの言い分もわかりますし、どちらもそれぞれ見方によっては正論
ではないかと思うのですが、要は自分の子の特質に応じて、親がその子にとって
心身、知的成長に最適な概念やセオリー、実践法を応用して行けばいいんでは
ないかと思います。


ちなみにうちの場合はあーちゃんの知的ポテンシャルは大いに認め、尚且つ
「しなやかマインドセット」のコンセプトを適用しています。

ボトムラインとしては私もGifted Identity Projectの、

”It is similarly o.k. to tell your gifted child that they indeed have a brain
that works differently than others, but even though they are intelligent,
learning to work hard will help them to have a fulfilling life."

と言う考え方に一番うなずけるかな?


いつもご訪問ありがとうございます!

ブログ村のランキングに参加しています。
お帰りの際、応援のクリックを押して頂けると
更新の励みになります。

ポチっとよろしくお願いします〜! ♪♪♪ d(`Д´)b♪♪♪ Thanks!!

にほんブログ村 子育てブログ 2Eチャイルド育児へ
にほんブログ村

[PR]
by mathgifted | 2014-09-07 12:29 | Gifted


数学が得意な15歳の2E kid(ASD&ギフテッド) あーちゃんの毎日を綴っています。ネバダの山奥で熱愛する数学を修行中!将来は大学の数学教授になるのが夢。13歳から本格的に地元の大学で数学のコースを受講し始めました。 目指すはMIT or Caltech! 


by あーちゃんママ

画像一覧

S M T W T F S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

カテゴリ

はじめに
あーちゃん
あーちゃんの作品
Gifted
2E
Math(数学)
Proof School
Middle School
High School
University
Language Arts
Japanese
Science
SAT/ACT
Social Studies
Reading
自宅学習
学習/教育
Resources
Awards
iPad
お薦めの本
自閉症/ADHD
脳について
ソーシャルスキル
実行機能(EF)
Life Skills
Exercises
Memories
育児
Psychology
Health/Medical
Arts
英語の記事・情報
あーちゃんママ
ママのつぶやき
あーちゃんパパ
Quirky Family
Family Outings
日々の出来事
アメリカ生活
TV番組/映画鑑賞
その他もろもろ

最新の記事

ご訪問ありがとうございます
at 2016-02-15 07:26
あーちゃんの2014年を振り返る
at 2014-12-31 15:37
あーちゃんとデート
at 2014-12-30 12:36
あちゃー!あーちゃん (ノ_..
at 2014-12-29 12:31
二人でCOSMOSにハマってます
at 2014-12-28 09:10
ご近所のクリスマスデコレーシ..
at 2014-12-26 09:37
クリスマスイブだと言うのに...
at 2014-12-25 10:37
SAT '14の結果
at 2014-12-24 11:31
Ten best Gifte..
at 2014-12-23 12:42
春学期のコース
at 2014-12-22 10:10

以前の記事

2016年 02月
2014年 12月
2014年 11月
2014年 10月
2014年 09月
2014年 08月
2014年 07月
2014年 06月
2014年 05月
2014年 04月
2014年 03月
2014年 02月
2014年 01月
2013年 12月
2013年 11月
2013年 10月
2013年 09月
2013年 08月
2013年 07月
2013年 06月
2013年 05月
2013年 04月

メモ帳

最初のブログ
あーちゃんはmath kid
もよろしくお願いします!

今まで家族で訪れた場所や自然の風景、家族との何気ないひと時などの癒し系写真を集めた私のもう一つのブログです。
Carpe diem
e0326991_03350338.jpg

フォロー中のブログ

日常の小さな魔法
mama's recipe
陽のあたる場所  + が...
あーちゃんはmath kid
Curious Ryon...
Gifted☆
シアトルで子育て
ギフテッドの子の一日
でこぼこギフテッド
毎日ギフテッドかあさん
僕と数。
* 緑の中の台所 *
凸凹な僕たち
でこぼこワンダーランド
アメリカのギフテッド&2e情報
The Curious ...

外部リンク

記事ランキング

ライフログ


Misdiagnosis And Dual Diagnoses Of Gifted Children And Adults: ADHD, Bipolar, OCD, Asperger's, Depre


Different Minds: Gifted Children With Ad/Hd, Asperger Syndrome, and Other Learning Deficits


A Parent's Guide to Gifted Children

その他のジャンル

ブログジャンル

子育て
教育・学校

画像一覧